SLRO informeert | december 2022 ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏
|
|
SLRO informeert - december 2022
In deze nieuwsbrief geeft de SLRO informatie over: - Leerlijn Burgerschap ook voor S(B)O en ZML - Actief betrokken bij actualisatie nieuwe kerndoelen - Terugblik bijeenkomst Nieuwsbegrip - Psalmen zingen en uitleg geven - Met de leerlingen op reis door Israël
|
|
|
|
De meester met de leerling
Koning David stelde mensen aan die met harpen, met luiten en met cimbalen profeteren zouden. Mannen uit de kinderen van Asaf en van Heman en van Jedúthun die bekwaam waren tot dit werk.
Er waren 288 'verstandigen' die anderen (namelijk hun leerjongens) leerden de psalmen te zingen en te verstaan.
Om toezicht te houden op de bediening van deze ambten stelde David een wacht aan. Heel bijzonder is het om te lezen dat deze wacht werd samengesteld uit zowel meesters als leerlingen: opdat zij weten zouden wat orde dat zij in het bedienen van hun ambt houden zouden.
|
|
|
|
Leerlijn Burgerschap ook voor S(B)O en ZML
|
|
Het is voor de SLRO klip en klaar dat ook het Speciaal Onderwijs met de Leerlijn Burgerschap moet kunnen werken. Onder leiding van Korstiaan Karels is een werkgroep aan de slag gegaan. Een aantal collega's onderzoekt hoe de Leerlijn Burgerschap passend gemaakt kan worden voor het S(B)O. En een ander deel van de werkgroep kijkt naar de eventuele aanpassingen voor het ZML. De verwachting is dat de Leerlijn Burgerschap Speciaal medio april opgeleverd kan worden.
Wil je toelichting over de werkwijze van de Leerlijn Burgerschap? De SLRO geeft graag persoonlijk uitleg. Bel naar 06 51758522 of stuur een mail via onderstaande link.
|
|
|
|
|
|
Waarom op deze manier inloggen?
Een aantal keer bereikte ons de vraag waarom gekozen is voor de huidige manier van inloggen. Het blijkt voor sommigen omslachtig om in te loggen en daarna via de mail toegang te krijgen (voor de duur van 24 uur). We willen een aantal voordelen voor deze werkwijze aandragen:
- Wachtwoorden hoeven niet onthouden te worden, alleen BRIN-nummer en e-mailadres hoef je te onthouden;
- Veel mensen herbruiken wachtwoorden. Wanneer deze wachtwoorden bij een andere dienst zijn buitgemaakt in een hack, is het gebruik van accounts niet veilig meer, tenzij je Multi Factor Authentication toepast. Inloglinks hebben dit niet en zijn op het punt van wachtwoorden hergebruiken dus veel veiliger;
- Het vergt minder opslag van gebruikersdata (privacy vriendelijker) dan bij gebruik van webaccounts. En accounts van ex-medewerkers hoeven niet verwijderd te worden, omdat de inloglink automatisch verloopt;
- Het biedt de mogelijkheid om in te loggen met hetzelfde e-mailadres bij een andere school of locatie. Bij webaccounts is dit nooit mogelijk omdat elk account maar aan één e-mailadres gekoppeld kan zijn.
Je zult in de afgelopen tijd gemerkt hebben dat we altijd bereid zijn om te kijken naar aangedragen verbeteringen; de vraag om een andere manier van inloggen kunnen we helaas nu niet honoreren.
|
|
|
|
|
Actualisatie kerndoelen Burgerschap
Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het curriculum burgerschap in het primair onderwijs? Het team 'actualisatie kerndoelen burgerschap' van de SLO gaat met die vraag aan de slag. Zij actualiseren de kerndoelen voor het leergebied burgerschap. Na een oproep van o.a. de SLRO hebben sommige leerkrachten zich bij de SLO aangemeld. Het doet ons goed dat Johannes Visser uit Rijssen is aangenomen.
|
|
|
|
|
Terugblik Informatiebijeenkomst Nieuwsbegrip
|
|
Op donderdag 24 november is in Apeldoorn een groepje leerkrachten van diverse scholen door de CED-Groep bijgepraat over de verschillende gebruiksmogelijkheden van Nieuwsbegrip. De bijeenkomst voldeed aan de verwachtingen. De aanwezigen kregen allerlei tips om Nieuwsbegrip nog beter in te zetten. Ook is besproken 'wat te doen als een thema niet past bij de identiteit van de school'. De CED-Groep gaf toelichting hoe gebruik te maken van archieflessen of van extra (thema)lessen. Via onderstaande button kun je zien waar deze archieflessen en extra lessen te raadplegen zijn.
|
|
|
|
|
|
Regioavond in jouw omgeving?
De SLRO voorziet graag in de behoefte om ook in jouw regio een bijeenkomst te organiseren rondom een bepaalde methode. Neem gerust contact op om een bijeenkomst te beleggen over bijvoorbeeld Sociaal Emotioneel Leren, of over Aardrijkskunde.
|
|
|
|
|
Alternatief voor Psalmboek.nl
| |
Wrocht heil na leed. Een bekende regel uit de met Kerstfeest veelgezongen Psalm 98:1. De leerkrachten die (soms?) gebruikmaken van Psalmboek.nl zouden eens een kijkje kunnen nemen op www.liturgie.nu. Dit platform heeft ongeveer dezelfde functionaliteiten, echter met een mooie toevoeging: de uitleg van moeilijke woorden. Liturgie.nu biedt een mooi handvat om die moeilijke woorden aan de leerlingen toe te lichten, voordat een Psalm gezongen wordt.
|
|
|
|
|
|
Video's over De velden van Efratha
|
|
Om de liefde voor Israël en de betrokkenheid op het Joodse volk al op jonge leeftijd te stimuleren, is gestart met een uniek Bijbels educatieproject: De Verkenners. Op locatie in Israël worden tientallen educatieve video’s over onder andere Bijbelse plaatsen, gewoonten en feesten gemaakt. Het is een gezamenlijk initiatief van Steunfonds Israël / Isaac da Costa, Stichting Steun Messiasbelijdende Joden en het Centrum voor Israëlstudies. Zo kan de video over De velden van Efratha gebruikt worden om de leerlingen als het ware mee te nemen naar de omgeving waar de herders verbleven toen ze de Engelen het Ere zij God hoorden zingen.
|
|
|
|
|
|
Vragen staat vrij...
Het is voor de werkzaamheden van de SLRO van groot belang als leerkrachten, schoolleiders, bestuurders - maar zeker ook ouders - ons benaderen met hun vragen, opmerkingen, zorgen, tips enz. over lesmethodes. De SLRO is er voor u!
|
|
|
|