SLRO informeert | juni 2023 ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏
|
|
SLRO informeert - juni 2023
In deze nieuwsbrief geeft de SLRO informatie over: - Op weg naar een nieuwe muziekmethode - Bewustwording - Leerlijn Burgerschap voor ZML en S(B)O - Veel methodes Aardrijkskunde - Waardering door Onderwijsinspectie - Sociaal Emotioneel Leren - Afscheid Dick van Wijngaarden
|
|
|
|
De jonge Augustinus en de oude Simplicianus
Omtrent mijn aardse leven was alles nog in weifeling en mijn hart moest gereinigd worden van de ouden zuurdesem; wel behaagde mij de weg zelf, de Zaligmaker, maar ik had nog geen lust door de engten van die weg te gaan. En U gaf mij in de geest, en het scheen goed in mijn ogen, mij naar de oude Simplicianus te begeven, die mij een goed dienstknecht van U scheen en in wie Uw genade uitblonk. Ik had ook gehoord dat hij van zijn jeugd af in algehele toewijding aan U leefde. Toen echter was hij reeds een oude man en het scheen mij, dat hij in zijn lange leven bij zo uitnemende ijver om Uw wegen te volgen veel ervaren en veel geleerd had. En inderdaad was dat zo. Uit die schat van ervaringen wilde ik dat hij, wanneer ik hem mijn moeilijkheden meedeelde, zou putten om mij te zeggen op welke wijze iemand die er zo aan toe was als ik, er toe kon komen om in Uw weg te wandelen.
|
|
|
|
Op weg naar een nieuwe muziekmethode
|
|
De SLRO heeft de opdracht gevoeld om stappen te zetten die lijden tot een Muziekmethode die past bij de identiteit, laagdrempelig is in gebruik, doorlopende leerlijnen heeft, keuzemogelijkheid biedt en mogelijkheid om thematisch te werken.
In het voorlopig leermiddelontwerp (LMO)dat nu voorligt, ligt het accent op actief leren luisteren en zelf leren zingen en musiceren van leerlingen, om God te loven. Het doel van het muziekonderwijs is om aan muzikale vaardigheden te werken, dus niet om het gebruikelijke zingen van psalmen en liederen in de school te vervangen. We verwachten wel dat goed muziekonderwijs zal bijdragen aan meer vocale kwaliteit tijdens de reguliere zangmomenten en aan meer plezier in het zingen.
Het voorlopige LMO is opgesteld door twee projectcoördinatoren van Driestar educatief en een werkgroep bestaande uit leerkrachten van verschillende basisscholen.
We denken dat het voorlopige LMO tegemoetkomt aan de behoeften van de scholen. U hebt nu de gelegenheid om te reageren. Mogelijke verbetersuggesties zullen we verwerken. Daarna hopen we het LMO definitief te kunnen maken en te starten met de uitwerking ervan in een methode.
|
|
|
|
|
|
Bewustwording
Het Nederlands Dagblad en Trouw hebben een artikel gepubliceerd over de methode Namen en Feiten, mede naar aanleiding van Keti Koti (afschaffing van slavernij) op 1 juli. Ook het RD heeft er op de voorpagina over gepubliceerd. Het betreft de vragen over de Cham, de zoon van Noach. Naar aanleiding van Genesis 9, waarin Noach de vloek uitspreekt over Cham, wordt er gesproken over een theorie waarin de vloek van Cham gekoppeld wordt aan slavernij en racisme. De SLRO neemt afstand van de koppen die in het ND en RD verschenen zijn waarbij er een link gelegd wordt naar de genoemde theorie. Deze koppen doen geen recht aan de inhoud van Namen en Feiten en van de standpunten die we hebben ten opzichte van dit Bijbelgedeelte.
Mooi dat het RD op de dag daarop aan Driestar educatief bestuurder Jan Kloosterman de gelegenheid gaf om e.e.a. in het juiste, Bijbelse, perspectief te plaatsen.
|
|
|
|
|
Leerlijn Burgerschap voor ZML en S(B)O
|
|
In samenwerking met Reformatorisch Gespecialiseerd Onderwijs (RGO) is een Leerlijn Burgerschap voor het ZML en voor het S(B)O ontwikkeld. Als uitgangspunt is hiervoor de ‘Leerlijn Burgerschap voor het basisonderwijs’ gebruikt. Een opvallende aanpassing is dat er in deze specifieke leerlijnen gesproken wordt over ‘streefdoelen’ in plaats van over einddoelen. Een andere aanpassing is dat bij ZML gewerkt wordt met uitstroomprofielen en bij S(B)O met CED-niveaus.
|
|
|
|
|
|
Veel methodes Aardrijkskunde
Het reformatorische PO kent (slechts) ongeveer 180 scholen. Bij de keuze voor een nieuwe lesmethode neemt iedere school een eigenstandige beslissing. Het is daarom niet verrassend, maar op z'n minst wel opmerkelijk, dat er op onze scholen een grote diversiteit aan leermiddelen in gebruik is. De SLRO heeft hiernaar onderzoek gedaan, overigens zonder aan de verschillende keuzes een waardeoordeel te geven. We hebben onderzocht welke methodes voor het vak Aardrijkskunde op onze scholen in gebruik zijn.
|
|
|
|
|
Waardering door Onderwijsinspectie
| |
Evenals op de meeste reformatorische scholen wordt ook op de Augustinusschool in Ermelo gebruik gemaakt van de SLRO Leerlijn Burgerschap. Als team hebben zij in de afgelopen periode hun curriculum gekoppeld aan de diverse burgerschapsdoelen; ook hebben ze de leerlijn gevuld met hun (school)activiteiten. Wat mooi dat de Augustinusschool van de Inspectie van het Onderwijs de complimenten mocht ontvangen. Ze noemden de leerlijn 'samenhangend' en 'doelgericht'. Ook vernamen we dat het Expertisepunt Burgerschap de SLRO Leerlijn Burgerschap positief waardeert en hier en daar aanbeveelt.
|
|
|
|
|
|
Sociaal Emotioneel Leren
Diverse scholen hebben de SLRO benaderd om na te denken over het aanbod voor Sociaal Emotioneel Leren/Sociale Vaardigheden. Binnenkort zullen we starten met gesprekken over dit thema. We hopen hier zowel Driestar educatief als KOC diensten bij te betrekken, maar ook Kwintessens (uitgever van Kwink). We houden u op de hoogte over de voortgang van deze exercitie.
|
|
|
|
|
Afscheid Dick van Wijngaarden
|
|
Ons bestuurslid Dick van Wijngaarden heeft vanwege drukke werkzaamheden te kennen gegeven te willen stoppen. Ook via deze weg willen we Dick bedanken voor zijn inzet en voor zijn onderwijskundige expertise. Op de vergadering van september a.s. zal uit een tweetal een nieuw bestuurslid gekozen worden.
|
|
|
|
|
|
Vragen staat vrij...
Het is voor de werkzaamheden van de SLRO van groot belang als leerkrachten, schoolleiders, bestuurders - maar zeker ook ouders - ons benaderen met hun vragen, opmerkingen, zorgen, tips enz. over lesmethodes. De SLRO is er voor u!
U kunt ons bijvoorbeeld ook uitnodigen als gastspreker op de ledenvergadering van uw schoolvereniging.
|
|
|
|
|
Tot slot wenst de SLRO iedereen een goede zomerperiode toe!
|
|
|