Atlantis
Een tekst lees je omdat je wilt begrijpen wat erin staat. Logisch. Toch worden technisch en begrijpend lezen in Nederland vaak los van elkaar onderwezen. Daardoor ontwikkelt een groot deel van de kinderen al binnen drie maanden leesonderwijs een weerstand tegen lezen. Zo jammer!
Atlantis doet het anders
In de leesmethode Atlantis voor groep 4 t/m 8 zijn technisch en begrijpend lezen volledig geïntegreerd. Alles draait om de inhoud van de tekst, zodat kinderen weten waaróm ze aan het lezen zijn. Ze willen weten hoe een verhaal afloopt, hoe iets werkt of hoe iets in elkaar zit. Zo wordt het lezen leuk en gaat het steeds gemakkelijker: begrip, plezier en techniek versterken elkaar.
Alles draait om leesplezier
Kinderen die graag lezen, lezen meer. Wie meer leest, leest beter. En wie beter leest, krijgt meer plezier in lezen. Het uitgangspunt van Atlantis is dan ook dat betere AVI-scores bijna vanzelf volgen als kinderen met plezier lezen. Met Atlantis staat leesplezier elke week op je rooster: met uitgewerkte leesplezierlessen, ingeplande tijd voor voorlezen en vrij lezen, en rijke teksten in alle lessen.
Atlantis is opgebouwd rondom vier belevingsgebieden: andere plaatsen en andere tijden, wetenschap en techniek, mens en natuur, en cultuur en maatschappij. Elk jaar maak je met de kinderen een reis door deze vier gebieden. Atlantis is dus zeer geschikt voor thematisch lesgeven.
Didactiek
Atlantis is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Zo wordt leesonderwijs echt effectief!
- Veel leeskilometers in rijke, betekenisvolle contexten.
- Alleen woordrijtjes om vertrouwd te raken met het woordtype, niet om op tempo te lezen.
- Geïntegreerd aanbod van begrijpend lezen, kijken én luisteren, technisch lezen, woordenschat, leesplezier en literatuureducatie.
- De teksten staan centraal: strategieën, vaardigheden en de principes van close reading worden ingezet om tot de kern van de tekst te komen.
Omgaan met niveauverschillen
Daarnaast biedt Atlantis een didactische oplossing voor groepen met grote niveauverschillen. Alle woordtypes worden namelijk in elk leerjaar op hetzelfde moment aangeboden. In een combinatiegroep betekent dit dat de instructie gelijk kan zijn: je legt aan beide groepen gelijktijdig uit hoe je moet omgaan met dat woordtype.
Ook binnen een leerjaar houdt Atlantis rekening met niveauverschillen. Je geeft één instructie die geschikt is voor lezers op verschillende niveaus. Dat is mogelijk dankzij de unieke leerlijn technisch lezen, waarin de leesmoeilijkheden van verschillende AVI-niveaus gecombineerd worden in één les. De differentiatie is voor de kinderen onzichtbaar. Voor kinderen die naast de les extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, zijn er speciale pre-teaching- en plusmaterialen.
Passende voorleesboeken
Aan twee reformatorische basisscholen (De Zaaier in Groningen en de Haarschool in Rijssen) is de lijst met voorleesboeken van Atlantis voorgelegd met de vraag of zij de lijst willen doorlopen en alle titels er uit willen halen die niet passend zijn voor het reformatorisch onderwijs. Van beide scholen hebben we een lijst ontvangen met de vraag om deze boeken als eerste te vervangen. Van enkele christelijke uitgeverijen, waaronder Den Hertog en De Banier, hebben we boekenlijsten ontvangen met daarop boeken die aansluiten op de thema’s van Atlantis. Op basis van deze lijsten hebben nieuwe titels gekozen. Op deze manier wordt gewerkt aan een passende boekenlijst voor het reformatorisch onderwijs.