Blink Wereld – geïntegreerd
Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen. Jouw leerlingen willen het onbekende ontdekken. Deze methode helpt je die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in jouw leerlingen wakker te maken.
Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur
Blink Wereld – geïntegreerd heeft een heldere structuur. Thema’s zijn hierin leidend. Klimaatverandering, verschillen tussen culturen of de verdeling van ons voedsel. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jouw leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod. Inclusief burgerschap.
Opbouw en structuur
Er zijn thema’s voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en voor groep 7/8. Het ene jaar doe je pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s. Per periode is er een overkoepelend onderwerp. Zo passen de thema’s Levende verhalen (groep 1/2), Sterke verhalen (groep 3/4), Dit wil ik zeggen (groep 5/6) en Machtige media (groep 7/8) binnen het onderwerp ‘Slimme communicatie’. Op deze manier kun je in de hele school met hetzelfde onderwerp bezig zijn, maar geven de verschillende groepen daar een eigen invulling aan – passend bij het niveau.
Thema-overzicht
Hieronder zie je de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 1/2, 3/4, 5/6 en groep 7/8. Er is een overzicht voor de thema’s van pakket A en een voor de thema’s van pakket B. Met een licentie op Blink Wereld – geïntegreerd heb je toegang tot zowel de thema’s van pakket A als B en kun je dus ook je eigen volgorde van de thema’s bepalen. Download hier de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 1 t/m 8.
Opbouw van de thema’s
De thema’s starten met een introductie van het thema, waarin de doelen en het gezamenlijke eindproduct aan bod komen. De intro bevat ook een aantal ‘triggers’ om de kinderen nieuwsgierig te maken en te bekijken wat ze aan voorkennis hebben. Vervolgens krijgen ze eerst een basis aan inhoud en vaardigheden geboden door middel van de geleide onderzoekslessen die je gezamenlijk met de hele klas doet. Daarna volgt de Test jezelf (wat weet ik nu al? wat vind ik interessant?) en gaan ze zelf aan de slag met hun eigen onderzoeksvraag. Ze doen onderzoek, ze maken een eigen product en ze werken samen toe naar de eindpresentatie. Elk thema eindigt met een evaluatie.
De thema’s voor groep 3/4 bestaan uit tenminste acht lessen van 30-40 minuten. De thema’s voor groep 5 t/m 8 bestaan uit minimaal twaalf lessen, maar je kunt deze basisroute uitbreiden tot twintig lessen per thema. Je besteedt dan ongeveer zes weken aan een thema. De uren die je nu hebt voor de drie zaakvakken – twee tot drie lesuren per week – besteed je allemaal aan het betreffende thema.