Vakgroep

Kunst en Cultuur, Handvaardigheid, Tekenen

Revisie

over 6 jaar (2027)

Groep

1 t/m 8

Waardering

Gebruik

8% van de aangesloten scholen

Laat maar Zien

Laat maar Zien bevat meer dan 600 digitale lessen voor groep 1 t/m 8. Er is een grote variatie in vormgevingsactiviteiten, zoals bedoeld in de kerndoelen: vlakke en ruimtelijke werkvormen, traditioneel (tekenen, handvaardigheid, textiel) en minder traditioneel (fotografie en animatie), naar de voorstelling, toegepast, naar de waarneming en beschouwende activiteiten. Welke vormgevingsactiviteit je kiest, elke les is zo opgebouwd dat het de creativiteit van kinderen maximaal stimuleert.

Procesgerichte didactiek

Het stimuleren van creativiteit bij kinderen staat bij Laat maar Zien centraal. Dat vereist een precieze mix van uitdaging, informatie in woord en beeld en variatiemogelijkheden. Laat maar Zien biedt jou die cocktail door lessen aan te bieden volgens de procesgerichte didactiek. Deze didactiek beschrijft op een heldere manier hoe vormgeven in zijn werk gaat en met welke lesopbouw je het creatieve proces kunt stimuleren. Laat maar Zien sluit daarmee aan bij de huidige visie op creatief leren.

Handige zoekfunctie

Zoek je een les bij een speciaal thema? Of wil je een activiteit vinden waarbij de keuze van het materiaal voorop staat? Via de filterpagina vind je snel een geschikte les. In de linker kolom vink je jouw voorkeuren aan. Rechts verschijnen de lessen die aan jouw zoekcriteria voldoen.

Voor welke groepen is de methode geschikt?

Laat maar Zien is geschikt voor alle groepen van het primair (speciaal) onderwijs.
De methode werkt volgens de procesgericht didactiek en sluit aan bij de kerndoelen die voor kunstzinnige oriëntatie zijn vastgesteld:

  • De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren.
  • De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
  • De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Hoe zijn de lessen opgebouwd?

De Laat maar Zien lessen zijn opgebouwd volgens een vaste structuur: introductie, informatie, instructie, uitvoering en nabeschouwing. Deze opbouw komt terug in de digibord toepassing en in de lesbeschrijving. Per les staat beschreven aan welke doelen wordt gewerkt op het gebied van betekenis, vorm, materie (de productonderdelen van het vormgeven) en beschouwing, werkwijze en onderzoek (de procesonderdelen van het vormgeven)

Bouw je eigen leerlijn

Laat maar Zien biedt een ruime keuze aan lesactiviteiten. Dat maakt het mogelijk om voor je eigen klas of eigen school een passend programma samen te stellen. Met Mijn Leerlijn gaat dat heel eenvoudig. Door je favoriete lessen naar een leerlijn te slepen kun je het programma afstemmen op je eigen wensen en de visie van de school. Ook buitenschools aanbod en eigen lessen kunnen in Mijn Leerlijn worden opgenomen. Met één druk op de knop overzie je de leerlijn cultuureducatie voor groep 1 t/m 8.

Methode ontwikkelaar

Stichting Beeldend Onderwijs

Uitvoering

volledig digitaal