Vakgroep

Schrijven

Revisie

over 4 jaar (2028)

Groep

1 t/m 8

Waardering

Gebruik

1% van de aangesloten scholen

Schrijven leer je zo!

Elk kind een goed leesbaar handschrift leren dat er verzorgd uitziet en dat in een vlot tempo geschreven kan worden. Dat is het doel van Schrijven leer je zo!.

Het is een speelse methode, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en opgezet volgens de nieuwste inzichten op het gebied van motoriek, psychologie en taal. Schrijven leer je zo! maakt gebruik van blokschrift. Dit is voor kinderen minder ingewikkeld en sluit beter aan bij de letters in het leesonderwijs. Met als resultaat: tijdswinst, meer zelfvertrouwen én minder uitval op het gebied van lezen en schrijven.

De lessen in Schrijven leer je zo! zijn speels en uitdagend. Kinderen en leerkrachten die de methode gebruiken, zijn er zeer enthousiast over. Kinderen leren op een ontspannen manier schrijven en krijgen positieve feedback. Daardoor ontwikkelen ze zich snel en goed.

Snel leren en automatiseren dankzij het Schrijfspel en verkeerslichten

Het hart van de methode is het Schrijfspel. Hierin leert het kind zich in stapjes oriënteren:

  • van groot naar klein schrijven: van walvis naar muis (vormconstantie)
  • van zwaar naar licht drukken: van nijlpaard naar mug (kracht- en drukregulatie)
  • van langzaam naar snel schrijven: van slak naar haas (ritme en maat).

Kinderen leren en automatiseren in korte tijd de lettervormen die nodig zijn voor een vloeiend handschrift dankzij de zogenoemde verkeerslichtletters. Dit zijn oriëntatietekens die de schrijfbeweging aangeven: start – terug – stop. Zo verkent de leerling de beweging, richting en vorm van de letters en cijfers.

Ontspannen schrijven dankzij kleurenrasters en grote liniatuur

Kinderen leren ontspannen schrijven dankzij kleurenrasters en een grote liniatuur. Ze schrijven de romp van de kleine letters in witstroken, de stok in het luchtvlak (blauw) en de staart in een grondvlak (groen). De sleutelwoorden ‘lucht’ en ‘grond’ helpt hen om de vorm van de letters te automatiseren. Kinderen krijgen de steun die nodig is om op één lijn te schrijven met vette lijnen in het groene en blauwe raster.

De liniatuur is groter dan in andere schrijfmethoden. De reden is dat een kleine liniatuur remmend en frustrerend werkt: leerlingen moeten veel bijsturen om hun lettergrootte aan te passen aan hulplijntjes. Bovendien leren kinderen stapsgewijs tussen en op verschillende soorten liniatuur te schrijven. De stappen zijn:

  • kleurenraster met vier lijntjes
  • vier lijntjes zonder kleurenraster
  • twee lijntjes
  • één lijntje
  • zonder lijntjes (in de groene balk)

De afbouw in liniatuur en daarmee de opbouw in moeilijkheidsgraad biedt een diagnostisch moment: u ziet per kind de vorderingen in het schrijfproces. Hierdoor kunt liniatuur op maat aanbieden waarmee u het kind ondersteunt in zijn overige schrijftaken. Dit doet u met lijnenschriftjes en de webapplicatie.

 

 

Methode ontwikkelaar

Bohn Stafleu van Loghum

Uitvoering

papier en digitaal

Meer leermiddelen

Handschrift

Schrijven

3,5
Uitvoering: alleen papier
Revisie: over 2 jaar (2026)
Groep: 1 t/m 8
Gebruik: 4% van de scholen

Klinkers

Schrijven

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 2 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 30% van de scholen

SchrijfOceaan

Schrijven

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 6 jaar (2030)
Groep: 1 t/m 8
Gebruik: 14% van de scholen
Meer Schrijven leermiddelen