Vakgroep

Aardrijkskunde, Begrijpend lezen, Geschiedenis, Natuur- en techniek

Revisie

over 6 jaar (2030)

Groep

4 t/m 8

Waardering

Gebruik

0% van de aangesloten scholen

Wetenswaardig

Wetenswaardig is een lesmethode voor de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en techniek. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun gezamenlijke woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven.

Wetenswaardig bestaat uit dertig kerndoeldekkende thema’s voor groep 4 t/m 8. Elk thema bevat 20 lessen die over een periode van vijf tot zes weken kunnen worden onderwezen, waardoor je zes thema’s kunt behandelen per schooljaar. Deze lessen hebben per thema steeds een vaste structuur.

Functie

  • Herhalingslessen 1 t/m 4 Herhaling van voorgaande thema’s en voor thema relevante voorkennis
  • Introductielessen 1 t/m 3 Introductie in het thema vanuit het specifieke vakgebied
  • Verdiepingslessen 4 t/m 8 Verdieping van het thema vanuit andere vakgebieden
  • Toepassingslessen 9 t/m 13 Toepassing van opgedane vakkennis in authentieke (taal)opdrachten
  • Afsluitingslessen 14 t/m 16 Afsluiting van het thema met een kennisquiz en een grote eindopdracht

 

Lessen

De thema’s zijn vakgebonden, dat wil zeggen: er zijn geschiedenisthema’s (10x), aardrijkskundethema’s (5x fysisch; 5x sociaal), techniekthema’s (5x) en biologiethema’s (5x). In alle thema’s is de taalontwikkeling geïntegreerd en worden in de verdiepingslessen ook relevante verbindingen gelegd met de andere vakken.
De opbouw van de geschiedenisthema’s is chronologisch vormgegeven aan de hand van tijdvakken, maar in de herhalingslessen komen vorige tijdvakken ook in de hogere groepen steeds terug. In de aardrijkskunde-, techniek- en biologiethema’s is eveneens altijd minstens één geschiedenisles verwerkt.

Opbouw

In de opbouw van de aardrijkskunde-, techniek- en biologiethema’s zit een stapsgewijze opbouw van complexiteit, waarbij voorgaande thema’s steeds voorzien in de nodige voorkennis voor de thema’s die daarop volgen. Ook in deze thema’s worden voorgaande thema’s in de herhalingslessen steeds herhaald.
Voorbeelden van thema’s zijn:

  • Pruiken en revoluties (geschiedenis)
  • Landschappen en grondgebruik (aardrijkskunde; fysisch)
  • Energie en beweging (techniek)
  • Werk en bestaansmiddelen (aardrijkskunde; sociaal)
  • Voeding en gezondheid (biologie)

Methode ontwikkelaar

Nederlands Mathematisch Instituut

Uitvoering

papier en digitaal