Leerlijn Burgerschap

Wilt u burgerschapsonderwijs in uw school vormgeven? De SLRO Leerlijn Burgerschap biedt daarvoor de benodigde structuur en samenhang.

De leerlijn is visueel gemaakt in de metafoor van een boom met wortel, stam, takken, bladeren, vruchten en sappen. Zo beelden de wortels onze verhouding tot God uit en zien de sappen op de (christelijke) waarden die vanuit de wortels via de stam de takken, bladeren en vruchten voeden.

Altijd en overal te raadplegen

Door alle teamleden te allen tijde te benaderen:

  • beleidsmakers krijgen een goed overzicht van het terrein van burgerschapsonderwijs. De achtergrondinformatie en visie kunnen ze gebruiken voor bespreking in het team.
  • leerkrachten zullen vooral geïnteresseerd zijn in de uitgewerkte thema’s. Daarmee kunnen ze concreet verbinding leggen met wat er al in hun lessen, lesmethoden en projecten aan de orde komt.

De onderwijsinspectie is positief over de Leerlijn Burgerschap. ‘Samenhangend en breed gedragen’. Dat concludeerde de onderwijsinspectie over het burgerschapsonderwijs op de Augustinusschool in Ermelo. Lees hier meer over dit praktijkvoorbeeld.

Meer informatie na inloggen via BRIN nummer

Als u inlogt via uw BRIN nummer wordt nog meer informatie getoond:

  • Om burgerschapsonderwijs handen en voeten te geven, wordt de leerlijn te verrijkt met informatie over methodes.
  • Mocht dat voor uw school niet toereikend zijn, u kunt zelf ook schooleigen gegevens toevoegen m.b.t. methodes
  • Ook is de mogelijkheid ingebouwd om notities te plaatsen over schoolactiviteiten en externe activiteiten
  • Mochten de thema’s (takken) uw burgerschapsonderwijs niet volledig invullen, kunt u zelfs een 7e thema (tak) in leerlijnvorm uitwerken.