Vakgroep

Aardrijkskunde

Revisie

over 5 jaar (2027)

Groep

3 t/m 8

Waardering

Gebruik

2% van de aangesloten scholen

Argus Clou Aardrijkskunde

Argus Clou is ‘professor in alles’. Met levendige verhalen en boeiende opdrachten daagt hij kinderen uit om nét iets verder te kijken en op een andere manier over dingen na te denken. De kinderen ontrafelen mysteries, onderzoeken kijkplaten en ontdekken geheimen.

De lesstof is geschreven door kinderboekenschrijvers. De methode leest dan ook als een boeiend boek, maar geeft u ook de zekerheid van optimale leerresultaten: resultaat én uitdaging tegelijk! Argus Clou Aardrijkskunde is een opzichzelfstaande methode, maar vormt een ideale combinatie met de methodes Argus Clou Geschiedenis en Argus Clou Natuur en Techniek. De drie methodes hebben dezelfde organisatie en opbouw en gaan uit van de nieuwste kerndoelen. Bovendien is elke methode met 30 lessen per jaar compact en heeft u door de overzichtelijke leerkrachtenhandleiding weinig voorbereidingstijd nodig.

Lievelingsvak

Voor de kinderen is Argus Clou Aardrijkskunde één grote ontdekkingsreis. Elk thema start met een authentieke gebeurtenis, persoon of authentiek
voorwerp. Hierdoor kijken de kinderen op een andere manier naar de werkelijkheid, en dat prikkelt hun nieuwsgierigheid. De ontdekvraag, waarmee bijna elke les start, versterkt dat gevoel.
In drie overzichtelijke lessen en een mysterieles werken de kinderen het thema verder uit. In de samenvattende kijkplaatles aan het eind van elk thema herontdekken de kinderen de lesstof uit het thema. Soms duikt professor Argus Clou in de methode op om de kinderen op iets belangrijks te wijzen. Argus Clou Aardrijkskunde staat volledig in het teken van ontdekken en onderzoeken. Voordat u het weet is aardrijkskunde het lievelingsvak van elk kind én van uzelf!

Argus Clou Aardrijkskunde in het kort

  • Daagt kinderen uit om aan de hand van waar gebeurde onderwerpen de wereld om hen heen te ontdekken en onderzoeken.
  • Gegarandeerd alle kerndoelen halen in 30 lessen/weken per jaar voor groep 5 t/m 8 en 10 lessen per jaar voor groep 3 en 4.
  • De heldere structuur maakt het herkenbaar voor de kinderen en overzichtelijk voor de leerkracht.
  • Concentrische opbouw: elk jaar dezelfde 5 aardrijkskundige thema’s waardoor kinderen steeds meer vertrouwd raken met het onderwerp.
  • Topografie in een betekenisvolle context:staatkundige én thematische kaart.
  • Aparte topografietoets.
  • Op verschillende manieren lesgeven: keuze uit twee routes voor verwerking van de mysterieles en de kijkplaatles. Alle kinderen werken op dezelfde manier óf werken individueel toe naar presenteerbare materialen.
  • De afwisselende lessen en routes houden het levendig voor u en de kinderen.
  • Leest als een boeiend boek: lesstof geschreven door kinderboekenschrijvers

Veel te ontdekken voor groep 3 en 4

Ook de kleinste ontdekkingsreizigers in groep 3 en 4 worden met Argus Clou Aardrijkskunde op hun wenken bediend. Er valt namelijk ook in deze jaargroepen veel over het vak te ontdekken. Elk thema start met een ontdekvraag die u op twee manieren kunt introduceren. Door deze vraag met de kinderen te bespreken of ze een heel korte praktische opdracht te laten uitvoeren, laat u ze spelenderwijs kennismaken met de begrippen in de
les. Ook verdiepen ze zich zo in de ontdekvraag. In het voorleesverhaal spelen de begrippen opnieuw een belangrijke rol. De verhalen zijn geschreven door kinderboekenschrijvers. Na het verhaal bekijken de kinderen de verhaalplaten, waarin ze allerlei dingen zien die ze uit het verhaal herkennen. In de verhaalplaat komen eveneens de begrippen uit het thema terug. Daarna maken de kinderen, met of zonder uw begeleiding, de opdrachten in het werkboek. Tenslotte vindt er klassikaal reflectie plaats.

Groep 5 t/m 8

In groep 5 t/m 8 kunt u elke derde en vijfde les van een thema kiezen uit twee lesvormen ofwel routes. In de mysterieles (les 3) kunt u kiezen voor de puzzelroute: alle kinderen maken een aantal puzzels of opdrachten en ‘kraken’ zo de code. U kunt ook kiezen voor de creatieve route, waarin
naar presenteerbare materialen wordt toegewerkt. De kinderen maken of onderzoeken iets en spreken hun individuele talenten daarmee aan. Ook in de kijkplaatles (les 5) kunt u uit twee routes kiezen. Het maakt niet uit welke route u kiest. De leerdoelen worden in elke route gehaald. Met de flexibele routekeuze vult u de lessen in op een manier die het beste bij uw eigen stijl van lesgeven past. Bovendien maakt het uw lessen gevarieerd.

Methode ontwikkelaar

Malmberg

Website

www.malmberg.nl

Uitvoering

papier en digitaal

Meer leermiddelen

Travelling the World

Aardrijkskunde

4,5
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 4 jaar (2026)
Groep: 5 t/m 8
Gebruik: 13% van de scholen

Wijzer! Aardrijkskunde

Aardrijkskunde

3,5
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 4 jaar (2026)
Groep: 5 t/m 8
Gebruik: 19% van de scholen

Meander

Aardrijkskunde

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 4 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 8% van de scholen
Meer Aardrijkskunde leermiddelen