Blink Lezen
Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen.
Blink Lezen is een complete leesmethodiek voor groep 4 t/m 8. Een combinatie van begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.
De thema’s van Blink Lezen zijn makkelijk te linken aan de thema’s uit wereldoriëntatie. En welke leesboeken passen daar het beste bij? Wij vroegen het leerkrachten en leerlingen. Het ‘Blink-kinderpanel’ houdt het overzicht van lievelingsboeken, passend bij onze thema’s.
Vanaf 2020werken ruim 100 proefscholen u met de eerste thema’s van Blink Lezen. Met hun feedback wordt het lesmateriaal verder verbeterd. We blijven het lesmateriaal jaarlijks vernieuwen. Altijd op basis van feedback van leerkrachten en leerlingen.
Nu vindt 1 op de 4 kinderen lezen leuk. Die andere 3 straks ook?
1 op de 4 kinderen vindt lezen leuk. De leesvaardigheid van de Nederlandse kinderen ligt onder het OESO-gemiddelde. En het percentage laaggeletterde jongeren blijft stijgen. Door de nieuwsgierigheid te prikkelen, kunnen we die kinderen weer aan het lezen krijgen. Dat is het uitgangspunt van Blink Lezen. Een complete leesmethodiek voor groep 4 t/m 8. Een combinatie van begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen.
Daarom Blink Lezen:
- Prikkelt de nieuwsgierigheid
- Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten
- Ontwikkeld met leerkrachten en kinderen
- Ieder kind krijgt jaarlijks 5 boeken cadeau
- Elke dag lekker lezen
- Actief en samen bezig zijn met wat je leest
- Lezen in samenhang, met betekenisvolle thema’s die je kunt koppelen aan wereldoriëntatie