Nieuwsbegrip
Nieuwsbegrip is een aanpak voor begrijpend lezen, waarbij de leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Naast informatieve teksten zijn dit bijvoorbeeld ook interviews, webteksten of gedichten.
Doel om actieve lezers te maken
Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel van leerlingen actieve lezers te maken. Ook voortgezet technisch lezen vormt hier onderdeel van, Verder biedt Nieuwsbegrip lessen voor het schrijven van teksten, en thema’s voor vrij lezen (fictie) met verwerkingsactiviteiten. Bij alle lessen is een belangrijke rol weggelegd voor de leraar. Naast de actuele les kan een school er ook voor kiezen een les uit het archief te gebruiken.
Rol van de leraar
Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Zowel voor als tijdens en na het lezen begeleidt de leraar het leesproces. Dit bestaat o.a. uit modelen (hardop denkend voordoen), differentiëren en nabespreken. De leraar kan daarbij de Nieuwsbegrip ‘digibordtool’ gebruiken.
Didactische principes
Nieuwsbegrip gaat uit van de volgende didactische principes:
- Leerlingen zijn gemotiveerd om te lezen door eigen inbreng en actualiteit
- Leerlingen lezen rijke teksten, informatieve en andere
- Leerlingen breiden hun kennis van de wereld uit
- Leerlingen worden gestimuleerd actief te lezen
- De nadruk ligt op ondersteuning van het leesproces
- Leerlingen worden gestimuleerd inferenties te maken en zo een mentaal model van de tekst op te bouwen.
- Nieuwsbegrip werkt met ‘evidence based’ strategieën voor begrijpend lezen
- Leerlingen kunnen makkelijk overstappen naar een hoger niveau
- Er is interactie tijdens het lezen zodat leerlingen van elkaar leren
- Sleutelschema’s ondersteunen tekstbegrip
- Veel aandacht en activiteiten voor het opbouwen van de woordenschat
Nieuwsbegrip Brons, Zilver en Goud
Scholen kunnen kiezen voor een Brons-, Zilver- of Goudlicentie. Goud biedt de mogelijkheid alle lessen digitaal te doen, en toetsen digitaal af te nemen. Hierdoor heeft de leraar minder nakijktijd nodig en verbruikt de school minder papier.
Reviews
58% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Nieuwsbegrip bij Begrijpend lezen. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,9 sterren.