Vakgroep

Schrijven

Revisie

over 5 jaar (2028)

Groep

1 t/m 8

Waardering

Gebruik

1% van de aangesloten scholen

Schrijven in de basisschool

Schrijvend op weg naar je eigen handschrift, “Schrijven in de basisschool” volgt de motorische ontwikkeling van kinderen. Met los schrift, verbonden schrift, linkshandig of rechtshandig. Schrijven leren ze allemaal!

Wist u dat Schrijven in de basisschool de enige schrijfmethode is waarmee echt álle kinderen kunnen leren schrijven? Kinderen die motorisch voldoende onderlegd zijn leren schrijven met het rechts- of linkshellend verbonden schrift. Kinderen die daarmee moeite hebben, gaan aan de slag met los schrift. Toch blijven alle kinderen bij de les, doordat de teksten en didactiek bij de twee leergangen identiek is.

Schrijven in de basisschool is een schrijfmethode die op taal is georiënteerd. Taal zoals kinderen die spreken. Iedere les begint dan ook met een voorleesverhaal. Daarover schrijven de kinderen een tekstje in hun schrift. Op deze manier wordt schrijven onmiddellijk communicatief met respect voor de fysieke vaardigheden van het kind. Alle oefeningen zijn ontwikkeld en geordend vanuit de motorische
ontwikkeling van de kinderen.

Voor de beoordeling van het schrijfproduct hanteert Schrijven in de basisschool een nieuwe formule. In iedere les wordt bij de observatie en remediëring aandacht besteed aan de vorm van het schrift, aan de soepelheid van de beweging en aan het gebruik van de ruimte. In de handleiding en de digibordsoftware komen deze aspecten uitgebreid aan bod.

Naast het schrijfproduct wordt ook het schrijfproces uitvoerig behandeld. Niet alleen de schrijfhouding, ook de pengreep, de schrijfbeweging en de ligging van  het papier voor zowel links als rechtshandigen krijgen aandacht. Schrijven in de basisschool biedt hiervoor een uitgebreid motorisch programma, waarvan op het digibord per les een onderdeel gedemonstreerd wordt.

Met Schrijven in de basisschool kiest u ervoor om alle kinderen op een eigentijdse manier, ondersteund met digibordsoftware, te begeleiden van een klassikaal methodeschrift naar een eigen, persoonlijk schrift. Kinderen ontwikkelen met een verantwoorde lettervorm een karakteristiek, goed leesbaar en snelgeschreven handschrift
Doordat kinderen leren schrijven met een schriftvorm dat het beste bij ze past, vinden ze het leuk.

Twee leergangen, drie schriftvormen – Schrijven in de basisschool begint spelenderwijs in groep 1. Vanaf het moment dat kinderen in groep 3 zitten, richt de methode zich op twee leergangen: verbonden schrift en los schrift.

Leergang verbonden schrift – De letters van het verbonden schrift richten zich op snelheid en hebben dus geen beginophalen. Gaat dit te vlug voor het kind dan zijn er op de bijbehorende kopieerbladen de letters met beginophalen.

Speciaal voor de linkshandige schrijvertjes die onder de lijn schrijven is er de licht naar links hellende schrijfletter. Deze kinderen gaan aan de slag met het schrijfschrift ‘links’. Linkshandigen die ‘over de top’ schrijven werken met schriftje ‘rechts’.

Methode ontwikkelaar

Noordhoff uitgevers bv

Uitvoering

papier en digitaal

Meer leermiddelen

Schrijffontein

Schrijven

3,5
Uitvoering: alleen papier
Revisie: niet meer leverbaar
Groep: 3 t/m 6
Gebruik: 26% van de scholen

Handschrift

Schrijven

4
Uitvoering: alleen papier
Revisie: over 3 jaar (2026)
Groep: 1 t/m 8
Gebruik: 2% van de scholen

Klinkers

Schrijven

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 3 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 31% van de scholen
Meer Schrijven leermiddelen