Vakgroep

Rekenen

Revisie

over 4 jaar (2028)

Groep

1 t/m 4

Waardering

Gebruik

2% van de aangesloten scholen

Semsom

Semsom is dé rekenmethode die specifiek is ontwikkeld voor kinderen in groep 1, 2, 3 en 4. Daarmee houd je leerlingen in de onderbouw geboeid en betrokken.

Wil jij de glinstering in de ogen van jouw leerlingen zien wanneer ze gaan rekenen? Dat kan! Met voorbereidend en aanvankelijk rekenen met Semsom heb je een compleet aanbod voor rekenen in jouw groep 1, 2, 3 en 4. Semsom groeit mee met kinderen in de onderbouw en begeleidt hen op een natuurlijke manier van speelse kleuter naar zelfstandige leerling. Doordat bewegend en spelend leren geïntegreerd is in iedere les, is het voor iedere leerkracht mogelijk aansprekende rekenlessen te geven.

Didactiek

Voorbereidend rekenen met Semsom zorgt voor een goede rekenstart en geeft jou de zekerheid dat alle kernrekendoelen op een kindvriendelijke manier aan bod komen. De materialen geven je de vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten, met veel bewegende en spelende rekenactiviteiten en de nodige afwisseling.

Spelen en bewegen

Semsom biedt kleuters rekeninhouden aan door te doen. Denk bijvoorbeeld aan beweging. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden, zoals tellen, werken met getallen en hoeveelheden, gebruik van rekentaal, meten, bouwen, oriënteren in de ruimte, spiegelen, verhoudingen en eenvoudige grafieken. In totaal zijn er 108 rekenactiviteiten uitgewerkt op kaarten, die je bewaart in een activiteitenbox. Elke activiteit duurt 20 – 25 minuten.

Afwisselende werkvormen

In Semsom zit veel afwisseling in werkvormen. Spelend, samenwerkend of bewegend leren, via een circuit, in de klas, in een grote of kleine kring, in de speelzaal of bij goed weer buiten. Die variatie zorgt ervoor dat een rekenconcept ‘eigen’ wordt en dat de kinderen bovenal plezier hebben in rekenen.

Groeiboekjes

In de Semsom groeiboekjes houden leerlingen hun eigen voortgang bij, maken ze opdrachten en eigen producties. Ze oefenen onder andere met verschillende manieren om hoeveelheden en getallen weer te geven. Een groeiboekje is als een portfolio dat ze thuis en op school kunnen bespreken en bereidt hen voor op de werkschriften in groep 3.

Leerlijnen

De leerlijnen van Semsom zijn volledig in lijn met de kerndoelen van het primair onderwijs, de tussendoelen van het SLO en de inhoudskaart voor het jonge kind van het SLO. Bij alle doelen zijn activiteiten ontwikkeld. In elke activiteit staat één doel centraal. Bij de activiteiten staan didactische tips met aandachtspunten voor het volgen van de leerlijn.
Er zijn activiteiten bij de domeinen Getalbegrip, Bewerkingen, Meten, Meetkunde, Verhoudingen en Verbanden. Daarbij ligt de nadruk op het domein Getallen omdat dat het fundament vormt voor de overige domeinen en leerjaren.
Doordat de rekenvaardigheden stap voor stap worden aangeboden, kunnen leerlingen goed voorbereid aan de start van groep 3 verschijnen, ongeacht de methode die hier gebruikt wordt. Omdat Voorbereidend rekenen met Semsom en Aanvankelijk rekenen met Semsom beide het curriculum van het SLO volgen, sluiten deze naadloos op elkaar aan. Veel doelen zijn hetzelfde, maar worden op een ander niveau aangeboden

Opbouw

Voorbereidend rekenen met Semsom zit boordevol creatieve en betekenisvolle activiteiten waar je direct mee aan de slag kan. Voorbereidend rekenen met Semsom is daarnaast thema-onafhankelijk en is daarom makkelijk in te passen in iedere les.
Semsom biedt activiteiten aan voor 36 weken en voor drie dagen per week. Voor de overige dagen van de week doen wij suggesties voor extra begeleiding en herhaling. Op deze manier kun je Semsom aanpassen aan de behoeften van de kinderen in jouw groep.
Over de volgorde waarin de doelen en activiteiten worden aangeboden is zorgvuldig nagedacht. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor het verkennen van structuren van hoeveelheden en verschillende representaties van getallen. We gaan uit van de kracht van eigen ontdekkingen in een betekenisvolle omgeving, waarbij de leerkracht en de pop de kinderen nieuwsgierig maken en stimuleren tot nadenken.

Groep 1-2

  • Vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten
  • Zekerheid van het behalen van de rekendoelen
  • Naadloze aansluiting op rekenen groep 3

 

Groep 3

  • Bewegend en spelend leren geïntegreerd in iedere les
  • Veel automatiseren aan de hand van de rekenmuur
  • Naadloze aansluiting op rekenen groep 4

Groep 4

  • Bewegend en spelend leren geïntegreerd in iedere les
  • Veel automatiseren aan de hand van de rekenmuur
  • Naadloze aansluiting op rekenen groep 5

 

Methode ontwikkelaar

Uitgeverij Zwijsen

Website

www.zwijsen.nl

Uitvoering

papier en digitaal

Meer leermiddelen

Snappet rekenen

Rekenen

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 4 jaar (2028)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 11% van de scholen

Rekentijger

Rekenen

4
Uitvoering: alleen papier
Revisie: over 3 jaar (2027)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 20% van de scholen
Meer Rekenen leermiddelen