Eerste indruk van Taal actief 5 voor de chr. school

Sinds enkele weken werken Basisschool De Zandbaan in Rilland en de School met de Bijbel in Wekerom met Taalactief 5 voor de chr. school. Zij delen graag hun eerste indruk.

Ineke Schipaanboord, leerkracht van Basisschool De Zandbaan in Rilland: “Bij de start met taal in groep 4 viel direct op dat de overgang zoveel soepeler verloopt dan bij de vorige versie. Dit komt vooral doordat er veel meer in het werkboek gewerkt wordt en minder in een schrift. Ik had bij de lessen uit de vorige versie regelmatig het gevoel van ‘wat ben ik veel woorden kwijt aan hoe het opgeschreven moet worden in het schrift’.

De overgang bij taal van groep 5 van de vorige versie naar Taal actief 5 ging heel soepel. Ook voor deze groep is het werken in een werkboek fijn. Het eigenaarschap van de leerlingen wordt duidelijk benoemd en krijgt vorm door gebruik van het taalgroeiboek. Leerlingen worden ook bewust gemaakt van de samenhang tussen de verschillende lessen en waar je ze voor nodig hebt.

Ik vind het fijn om in week 4 ruimte te hebben voor eigen taallessen.

Spelling in groep 4 is vanaf het begin goed op niveau, ik denk wat pittiger dan in de vorige versie en dat is terecht. De categorieën horen bij de dieren en dat spreekt kinderen aan. Omdat ik gelijktijdig in groep 5 de spellinglessen geef, merk ik wel dat zij die categorieën met de dieren niet weten. Het is best veel om dat nog in te halen. Ik heb ervoor gekozen om alleen de nieuw aan te leren categorieën aan te bieden en de vorige terloops te noemen bij een fout.

Als leerkracht heb ik de algemene handleiding doorgenomen en ben ik daarna gewoon gestart. De opbouw van de thema’s en de handleiding lijkt behoorlijk op de vorige versie, dus kwam bekend voor. De lesopbouw is duidelijk en met afwisselende werkvormen. Week 4 van taal vind ik persoonlijk wat minder sterk opgebouwd. Maar omdat er genoeg extra materiaal in het werkboek beschikbaar is en ook nog digitaal geoefend kan worden,  geeft dat geen probleem. Ook vind ik het fijn om in week 4 wat ruimte te hebben voor eigen lessen m.b.t. taal.

De teksten die ik tot nu toe gelezen heb met de kinderen zijn aantrekkelijk en passend bij de leeftijd. Ze passen wat ons betreft op een niet gekunstelde wijze bij een christelijke levenssfeer.”

Jan Schouten, teamleider bovenbouw van de School met de Bijbel in Wekerom: “We zijn nog best wat aan het zoeken en inkomen in de methode, dus een echt scherp overzicht hebben we nog niet. Wel zijn we blij dat we een bijeenkomst onder leiding van een onderwijsadviseur hebben gehad. Dat geeft wat richting en helpt ook om bepaalde keuzes goed af te wegen.

De handleidingen zijn erg duidelijk, waardoor het makkelijk is om ermee te starten. Er is best een kloof tussen Taal actief 4 en Taal actief5, zeker bij de hogere groepen. Met behulp van de overzichten die die methode hiervoor geeft, kon er eenvoudig gewerkt worden aan het wegwerken van deze hiaten.

Een bijeenkomst onder leiding van een onderwijsadviseur heeft ons erg geholpen.

We zijn tot nu toe tevreden over de didactische aanpak. Die sluit mooi aan op EDI, onze basisdidactiek (Expliciete Directe Instructie*). Sommige dingen, zoals de werkwijze van het dagelijks dictee, zijn nog wel wennen. Tegelijk werkt het wel goed en leren kinderen beter nadenken voor ze schrijven.

Na één of twee thema’s is het lastig om te zeggen hoe het christelijke van deze versie expliciet naar voren komt.”

* Expliciete Directe Instructie is een onderbouwd, effectief lesmodel dat hoge leerresultaten oplevert. Leerlingen leren niet alleen beter en meer, maar doen door de aanpak ook veel succeservaringen op die bijdragen aan hun zelfvertrouwen. Lees hier meer over EDI.