Optimalisatie Zien+ vragenlijst

Het thema burgerschap staat volop in de belangstelling. Het is dan ook mooi om te zien dat de SLRO Leerlijn Burgerschap door de christelijk-reformatorische scholen goed wordt benut. Wist u dat Gouwe Academie, gebaseerd op de SLRO-leerlijn, ook leerling- en leerkracht vragenlijsten heeft ontwikkeld? Deze zijn terug te vinden in Zien!+.

Op basis van een school- en groepsoverzicht krijgt u een compact overzicht van de aspecten die relatief veel en weinig ‘merkbaar’ zijn op uw school. Er worden concrete tips gegeven voor een teambespreking over hoe u op basis van de bevindingen accenten gaat leggen in het burgerschapsonderwijs.

Doorontwikkeling SLRO-vragenlijst en overige inhouden

Gouwe Academie ontwikkelt de verschillende leerling- en leerkracht vragenlijsten binnen Zien!+ constant. Zo verhouden ze zich voortdurend tot ontwikkelingen binnen het wettelijk kader en de (concept)kerndoelen. Maar daarnaast nemen ze de wensen uit het veld mee bij de doorontwikkeling van nieuwe versies. Op basis van die wensen en tips heeft Gouwe Academie nu een flinke revisieslag uitgevoerd op de leerling- en leerkracht vragenlijsten naar aanleiding van de Leerlijn Burgerschap van de SLRO. Heet aantal vragen is verminderd, ze zijn begrijpelijker geformuleerd voor de doelgroep én er zijn handelingssuggesties toegevoegd.

Op basis van wensen en tips is een flinke revisieslag uitgevoerd op de vragenlijsten

(Voorbeeld)lessen om invullen te vergemakkelijken

Naast doorontwikkeling van de leerling- en leerkracht vragenlijsten zijn ze ook bezig met het ontwikkelen van (voorbeeld)lessen per tak van de leerlijn per bouw, waarmee

  • de leerkracht goed kan observeren wat leerlingen weten, kunnen en willen (kennis, vaardigheden en attitude)
  • de leerlingen zelf ervaren wat ze kunnen, weten en willen, m.b.t. het thema

Wanneer een bepaald thema niet recent aan bod is geweest in de lessen, is het advies om vóor het (laten) invullen van de leerling- en leerkrachtvragenlijsten eerst deze activiteit of een variant ervan te doen in de klas, zodat je gerichter kunt observeren wat je ziet / leerlingen eerst zelf merken wat ze ergens van vinden, wat ze kunnen, en weten.
Bijvoorbeeld kennis wordt met een quiz getest, vaardigheden met activiteiten waarbij er rollenspellen worden gedaan, en een stellingenspel of debatvorm om zicht te krijgen op attitude.

Geef vóór 31 januari 2025 feedback op onze nieuwe concept leerling- en leerkrachtvragenlijsten!

De scholen die inmiddels werken met deze leerling- en leerkracht vragenlijsten, worden uitgenodigd om feedback te geven op de nieuwe versies van de vragenlijsten. Wanneer u een mail stuurt aan helpdeskzien@gouwe-academie.nl ontvangt u een link naar een formulier waar u per stelling feedback kunt geven. Alle feedback vóór 31 januari 2025 wordt meegenomen in een volgende versie van de vragenlijst. Heeft u na het invullen van het feedbackformulier nog aanvullende inhoudelijke vragen of opmerkingen? Schroom niet om contact op te nemen via het hiervoor genoemde mailadres.

Hoe gaat Gouwe Academie verder met de feedback?

Gouwe Academie verwerkt de feedback van de scholen die ze krijgen in de vragenlijsten en streeft ernaar om de nieuwe vragenlijsten rond de voorjaarsvakantie in de techniek te plaatsen. U kunt ze daarna direct gebruiken voor een volgend afnamemoment.
Na de revisie van de groepen 7 en 8 en het verwerken van de feedback die ze van scholen krijgen, gaan ze verder met deze doorontwikkeling door ook de leerling- en leerkracht vragenlijsten voor de midden- en onderbouw aan te passen. Hier nemen ze de ontvangen feedback direct bij mee.

Nog geen gebruiker van Zien!+? Gouwe academie biedt een mooie actie!

Bent u nog geen gebruiker van Zien!+ en wilt u meer weten over de mogelijkheden om met minimale inspanning zicht te  krijgen en te houden op wat uw leerlingen inmiddels weten, kunnen en willen wat betreft burgerschapscompetenties? Kijk hier voor meer informatie, zoals over de gratis proefperiode van 3 maanden.