Vakgroep

Aardrijkskunde

Revisie

niet meer leverbaar

Groep

3 t/m 8

Waardering

Gebruik

0% van de aangesloten scholen

Een wereld van verschil

Deze aardrijkskundemethode staat voor eigentijdse aardrijkskunde, een beproefd organisatiemodel en een uitgekiende, geïntegreerde topografie.

Een wereld van verschil sluit aan bij de actualiteit en biedt een realistisch beeld van de werkelijkheid. De aardrijkskundige kaarten in de methode zijn actueel en speciaal voor Een wereld van verschil gemaakt. Bij de methode hoort ook een modern computerprogramma. Een wereld van verschil is dus qua inhoud en uitvoering een methode van deze tijd.

Kenmerken zijn:

  • afwisseling van instructielessen en lessen zelfstandig werken;
  • beperkte voorbereidingstijd;
  • herkenbare aanpak in elke les: doordachte lesopbouw;
  • terugkerende thema’s: het schelpenmodel.

Door dit organisatiemodel is de methode ook zeer geschikt voor gebruik in combinatiegroepen.

Topografie

De topografie van Een wereld van verschil biedt méér dan een traditionele methode:

  • topografische namen worden altijd aangeboden in een context;
  • de topografie is verweven in de lessen;
  • de kinderen ontwikkelen een ‘mentaal kaartbeeld’;
  • ondersteuning door veel foto’s, kaarten en illustraties;
  • de basis-topografielijst van de Citogroep is uitgangspunt;
  • de leerkracht kan de kinderen laten oefenen op maat.

Kaartvaardigheden

Behalve topografie zijn ook kaartvaardigheden heel belangrijk voor goed aardrijkskundeonderwijs. Ook hieraan schenkt Een wereld van verschil uiteraard veel aandacht. Kaartvaardigheden zijn – naast de topografie – essentieel voor een goed mentaal kaartbeeld. De kaartvaardigheden worden in Een wereld van verschil geoefend door diverse soorten kaarten te gebruiken: plattegronden, routekaarten, thematische kaarten, satellietbeelden, enzovoort.

Belangrijkste punten in deze methode:

  • ruime aandacht voor zelfstandig werken;
  • computerprogramma met interactieve vragen bij elk lesblok;
  • toetsen gemaakt door de Citogroep;
  • topografie die ook echt wordt onthouden;
  • materialen voor groep 3 en 4.

Sterke en vertrouwde punten zijn:

  • accent op de mens in zijn omgeving;
  • vergelijking tussen situaties hier en elders in de wereld;
  • aardrijkskundige verschijnselen worden vanuit verschillende perspectieven bekeken: economisch, politiek, cultureel en sociaal.

Methode ontwikkelaar

Malmberg

Website

Geen website

Uitvoering

alleen papier

Meer leermiddelen

Meander

Aardrijkskunde

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 2 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 14% van de scholen

Argus Clou Aardrijkskunde

Aardrijkskunde

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 3 jaar (2027)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 1% van de scholen
Meer Aardrijkskunde leermiddelen