Vakgroep

Begrijpend lezen, Technisch lezen

Revisie

over 4 jaar (2028)

Groep

4 t/m 8

Waardering

Gebruik

5% van de aangesloten scholen

Karakter

Karakter laat kinderen kennismaken met mooie verhalen en boeiende teksten. Eén leesdoel per les zorgt voor focus, vergroot de effectiviteit en biedt ieder kind de mogelijkheid om succeservaringen op te doen. Zo gaan leesplezier en technisch leesonderwijs hand in hand, met een klas vol enthousiaste lezers als resultaat.

Drie doordachte leerlijnen

De lessen van Karakter zijn opgebouwd vanuit de volgende leerlijnen:

  • technisch lezen
  • vloeiend lezen
  • leesbevordering en literatuureducatie

Succes voor ieder kind

Succesbeleving is enorm belangrijk voor de leesmotivatie van kinderen. En voor die succesbeleving is het centraal stellen van één lesdoel een vereiste. De leesteksten in Karakter zijn daarom per lesdoel op maat geschreven, zodat de kinderen gericht met het doel aan de slag gaan. De leesstappen die ze maken, worden bovendien inzichtelijk door een persoonlijk meetmoment aan het begin en einde van de les. Ook kunnen de kinderen op verschillende niveaus en in verschillende samenleesvormen laten zien wat ze kunnen. Dat motiveert!

Uitdagende pluslijn

Karakter is de enige leesmethode die differentieert op vier niveaus. Er zijn drie niveaus binnen het leeswerkboek en voor de sterkste lezers is er een apart plusboek met een hoger AVI-niveau en een verdieping op literatuureducatie. De kinderen worden continu uitgedaagd om veel en gevarieerd te lezen. Op die manier blijven ook de sterkste lezers gemotiveerde lezers.

Aparte leerlijn literatuureducatie en leesbevordering

Uniek aan Karakter zijn de volledig uitgewerkte lessen leesbevordering en literatuureducatie voor de hele groep. Karakter is daarmee de enige methode die volledig aansluit op de bouwsteen ‘Leesmotivatie en literaire competentie’ van curriculum.nu. In de praktische en complete lessen maken de kinderen kennis met diverse aspecten uit de jeugdliteratuur en met een breed aanbod aan jeugdboeken. Op die manier worden ze literair vaardig en ontwikkelen ze een persoonlijke leessmaak. Dit heeft een positief effect op hun leeshouding.

 

Methode ontwikkelaar

Malmberg

Website

www.malmberg.nl

Uitvoering

alleen papier

Meer leermiddelen

Duo-lezen

Begrijpend lezen, Technisch lezen

4,5
Uitvoering: alleen papier
Revisie: over 2 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 1% van de scholen

Samenleesboeken

Begrijpend lezen, Technisch lezen

4
Uitvoering: alleen papier
Revisie: in 2023
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 1% van de scholen

Estafette

Begrijpend lezen, Technisch lezen

3,5
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: onbekend
Groep: 4 t/m 8
Gebruik: 3% van de scholen
Meer Begrijpend lezen leermiddelen