My name is Tom & Tom’s adventures
De methode My name is Tom is een moderne methode voor het leren van Engels en biedt een volledig doorgaande leerlijn van Engels voor de basisschool van groep 1 t/m 8. My name is Tom bestaat nu uit: My name is Tom voor de onderbouw en Tom’s adventures voor de bovenbouw.
Kenmerken van My name is Tom (onderbouw) en Tom’s adventures (bovenbouw)
My name is Tom bestaat nu dus uit My name is Tom voor de onderbouw en Tom’s adventures voor de bovenbouw. De methode is lesdoel- en themagestuurd en bevat een heldere structuur. De lessen zijn opgebouwd volgens het vierfasenmodel: introductiefase – inputfase – oefenfase – transferfase. Verder is er veel aandacht voor herhaling door de concentrische opbouw. De lessen zijn gedifferentieerd. Voor de leerkracht is er zowel een korte als uitgebreide lesomschrijving, inclusief teacher talk (uitgeschreven Engelse teksten). De leerkracht kiest de lesomschrijving die zijn of haar voorkeur heeft.
Aanpassingen en vernieuwingen
- De methode is toegankelijker qua niveau en kan flexibel worden ingezet
- Voor de bovenbouw is de methode toegankelijker geworden qua contexten, doordat de thema’s beter aansluiten bij de belevingswereld van het kind
- Voor de onderbouw zijn de prentenboeken vernieuwd
- Voor groep 3 en 4 zijn de Flashcards vernieuwd in een handige, gestructureerde verzamelbox;
- De werkboeken voor de bovenbouw zijn ingedeeld per levelin plaats van per groep
- Moderne songs en chants, die gemakkelijk mee te zingen zijn;
- Nieuwe Look & Find pictures (praatplaten);
- Gebruiksvriendelijke digibordsoftware;
- Een CLIL-les per thema vanaf groep 3;
- Voor scholen die met Tom’s adventuresstarten in de bovenbouw is er een speciale instapmodule
- Er is aandacht voor de overstap naar VO
- De handpop is vernieuwd
Themagestuurde leerlijn
We hebben de huidige vier thema’s uitgebreid met nog drie extra thema’s. In totaal kennen My name is Tom en Tom’s adventures dus zeven thema’s, die van groep 1 tot en met groep 8 doorlopen. Zo bieden we de lesstof concentrisch (herhalend) aan. Uiteraard groeien de thema’s mee met de belevingswereld van de leerlingen.
Op onderstaande afbeelding zie je hoe de niveaus door de lesjaren heen zijn opgebouwd.
Wetenschappelijk onderbouwde didactiek
- Sociale interactie om het leerproces te stimuleren
- Kennisoverdracht en ondersteuning:
- van methode naar leerkracht: lessen zijn volgens vvto-didactiek opgebouwd, inclusief teacher talk
- van leerkracht naar leerlingen: via de handleiding en eigen kennis en vaardigheden, met kort en uitgebreide lesomschrijving naar keuze
- Leren via contexten / naaste ontwikkeling
- Vaste opbouw van lessen:
- looking back: terugblik op de vorige les
- looking forward: vooruitblik op de huidige les
- activities: de activiteiten in de les
- goal check: check of de doelen van de les behaald zijn
Gebruiks- en verbruiksmaterialen
Onze lesmethode My name is Tom / Tom’s adventures bevat zowel gebruiksmaterialen (eenmalige aanschaf) als verbruiksmaterialen (jaarlijkse aanschaf).