Natuurzaken (Zaken van Zwijsen)
Natuurzaken wakkert de nieuwsgierigheid aan. Grote kans dat leerlingen daarna zelf ook nog op onderzoek uitgaan!
Hoe werkt die magneet op de koelkast? Welke dieren leven er in het water? En hoe komt het dat sommige dingen blijven drijven, terwijl andere meteen naar de bodem zinken? Natuurzaken leert hoe biologische, natuurkundige en technische principes werken en met elkaar verweven zijn. Op een manier die dicht bij de leerlingen staat. Ze kijken om zich heen, doen onderzoekjes en leren welk effect een bepaalde keuze heeft.
Rachid, Selma en Rutger
Bij elk thema neemt een hoofdpersoon de kinderen mee op ontdekking. Rachid wil later dokter worden en neemt een kijkje in het ziekenhuis. Selma neemt de leerlingen mee naar haar muziekles, want hoe ontstaat geluid eigenlijk? En Rutger werkt als vliegtuigbouwer en weet precies hoe een vliegtuigvleugel werkt. In groep 5 en 6 gaan de leerlingen op ontdekking met een leeftijdsgenoot, in groep 7 en 8 met een volwassene.
Proefjes: digitaal of met echte materialen
Natuur en techniek begrijp je beter als je het met eigen ogen ziet. Daarom staat de methode boordevol leuke digitale proefjes die de leerlingen eenvoudig zelf kunnen doen.
Uit onderzoek blijkt dat leerlingen evenveel leren van digitale proefjes als van experimenteren met echte materialen.
Minimale voorbereidingstijd, maximaal resultaat!
Liever toch echte proefjes doen?
Ook daar biedt Natuurzaken je alle mogelijkheid toe.
Natuurzaken behandelt de:
- levende natuur (biologie)
- niet-levende natuur (natuurkunde)
- techniek (toegepaste natuurkunde)
Het thema volgt een logische lijn van natuur naar natuurkunde naar techniek. Natuur is in elk thema het uitgangspunt. Natuurkunde geeft een verklaring voor natuurlijke verschijnselen. Techniek maakt gebruik van natuurkundige verklaringen in diverse toepassingen.
Voorbeeld bij het thema ‘lucht’: Gaat van de levende natuur (vogels), naar een natuurkundig principe (zoals vliegen) over in de technische toepassing daarvan (vliegtuigen).