Vakgroep

Begrijpend lezen

Revisie

over 6 jaar (2028)

Groep

4 t/m 8

Waardering

Gebruik

51% van de aangesloten scholen

Nieuwsbegrip

Nieuwsbegrip is een aanpak voor begrijpend lezen, waarbij de leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Naast informatieve teksten zijn dit bijvoorbeeld ook interviews, webteksten of gedichten.

Doel om actieve lezers te maken

Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel van leerlingen actieve lezers te maken. Ook voortgezet technisch lezen vormt hier onderdeel van, Verder biedt Nieuwsbegrip lessen voor het schrijven van teksten, en thema’s voor vrij lezen (fictie) met verwerkingsactiviteiten. Bij alle lessen is een belangrijke rol weggelegd voor de leraar. Naast de actuele les kan een school er ook voor kiezen een les uit het archief te gebruiken.

Rol van de leraar

Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Zowel voor als tijdens en na het lezen begeleidt de leraar het leesproces. Dit bestaat o.a. uit modelen (hardop denkend voordoen), differentiëren en nabespreken. De leraar kan daarbij de Nieuwsbegrip ‘digibordtool’ gebruiken.

Didactische principes

Nieuwsbegrip gaat uit van de volgende didactische principes:

  • Leerlingen zijn gemotiveerd om te lezen door eigen inbreng en actualiteit
  • Leerlingen lezen rijke teksten, informatieve en andere
  • Leerlingen breiden hun kennis van de wereld uit
  • Leerlingen worden gestimuleerd actief te lezen
  • De nadruk ligt op ondersteuning van het leesproces
  • Leerlingen worden gestimuleerd inferenties te maken en zo een mentaal model van de tekst op te bouwen.
  • Nieuwsbegrip werkt met ‘evidence based’ strategieën voor begrijpend lezen
  • Leerlingen kunnen makkelijk overstappen naar een hoger niveau
  • Er is interactie tijdens het lezen zodat leerlingen van elkaar leren
  • Sleutelschema’s ondersteunen tekstbegrip
  • Veel aandacht en activiteiten voor het opbouwen van de woordenschat

Nieuwsbegrip Brons, Zilver en Goud

Scholen kunnen kiezen voor een Brons-, Zilver- of Goudlicentie. Goud biedt de mogelijkheid alle lessen digitaal te doen, en toetsen digitaal af te nemen. Hierdoor heeft de leraar minder nakijktijd nodig en verbruikt de school minder papier.

Methode ontwikkelaar

CED-Groep

Uitvoering

volledig digitaal

Reviews

51% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Nieuwsbegrip bij Begrijpend lezen. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,7 sterren.

Goede begr. leesmethode. Voor de identiteit en voor het bredere aanbod stappen we de volgende cursus over naar News2learn.
De lessen Nieuwsbegrip kunnen we niet 'zomaar' geven. Gemiddeld slaan we 5 tot 7 keer per jaar een thema over. De presentatie rondom 'genderontwerpen' bijv. is zeker niet neutraal... Overigens kiezen we ook nog wel eens voor individuele verwerking met duidelijke feedback i.p.v. de groep(jes)verwerking.
Duidelijke strategieën; qua identiteit niet altijd passend. Met name ook stukje Jeugdjournaal moeite mee.
Wij hebben de versie 'zilver' Cijfer zit in identiteit, veel lessen kunnen daarom niet gegeven worden. Wel prima aansluiting bij actualiteiten

Meer leermiddelen

Leeslink

Begrijpend lezen

0
Uitvoering: volledig digitaal
Revisie: over 6 jaar (2028)
Groep: 4 t/m 8
Gebruik: 0% van de scholen

News2Learn

Begrijpend lezen

4
Uitvoering: volledig digitaal
Revisie: over 4 jaar (2026)
Groep: 1 t/m 8
Gebruik: 13% van de scholen
Meer Begrijpend lezen leermiddelen