Vakgroep

Begrijpend lezen

Revisie

over 7 jaar (2028)

Groep

4 t/m 8

Waardering

Gebruik

46% van de aangesloten scholen

Nieuwsbegrip

Nieuwsbegrip is een aanpak waarbij de leerlingen teksten lezen over een actueel onderwerp. Aan de teksten zijn leesbegrip- en woordenschatoefeningen gekoppeld, met als doel leerlingen strategisch te leren lezen. Een belangrijke rol is weggelegd voor de leraar.

Rol van de leraar

Bij het werken met Nieuwsbegrip is een belangrijke rol weggelegd voor leraren. Door ‘hardop-denkend’ voor te doen hoe hij als leesexpert een tekst aanpakt, laat hij zien hoe hij een leesstrategie gebruikt om de tekst te doorgronden. Dat noemen we ‘modelen’. Nieuwsbegrip biedt bij iedere leesstrategie ‘digibordtools’ om leraren hierbij te helpen.

Didactische principes

Nieuwsbegrip gaat uit van de volgende didactische principes:

  • Leerlingen zijn gemotiveerd om te lezen door eigen inbreng en actualiteit
  • Nieuwsbegrip biedt ‘evidence based’ strategieën voor begrijpend lezen
  • Een stappenplan is een hulpmiddel om de strategieën in samenhang te gebruiken
  • Leerlingen passen strategieën vaak toe met automatisering en transfer als doel
  • Een leesaanpak waarbij een expert hardop denkt, draagt bij aan beter tekstbegrip
  • Leerlingen leren van elkaar
  • Sleutelschema’s ondersteunen tekstbegrip
  • Veel aandacht voor woordenschat
  • Leerlingen breiden hun kennis van de wereld uit

Leesstrategieën

Met Nieuwsbegrip oefenen leerlingen de volgende leesstrategieën:

  • voorspellen
  • ophelderen van onduidelijkheden
  • samenvatten
  • vragen stellen
  • relaties/verwijswoorden

Deze strategieën voor begrijpend lezen vormen ook de basis van een stappenplan wat leerlingen gebruiken bij het lezen van de teksten. Een zesde strategie, visualiseren, komt steeds aan de orde in de opdracht waarbij leerlingen een sleutelschema van de tekst moeten invullen.

Methode ontwikkelaar

CED-Groep

Uitvoering

papier en digitaal

Reviews

46% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Nieuwsbegrip bij Begrijpend lezen. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,5 sterren.

Goede begr. leesmethode. Voor de identiteit en voor het bredere aanbod stappen we de volgende cursus over naar News2learn.
Duidelijke strategieën; qua identiteit niet altijd passend. Met name ook stukje Jeugdjournaal moeite mee.
Wij hebben de versie 'zilver' Cijfer zit in identiteit, veel lessen kunnen daarom niet gegeven worden. Wel prima aansluiting bij actualiteiten

Meer leermiddelen

News2Learn

Begrijpend lezen

4
Uitvoering: volledig digitaal
Revisie: over 5 jaar (2026)
Groep: 1 t/m 8
Gebruik: 23% van de scholen
Meer Begrijpend lezen leermiddelen