Tijdzaken (Zaken van Zwijsen)
De geschiedenismethode Tijdzaken zuigt je het verleden in en is toch helemaal van deze tijd!
Honderden filmpjes, animaties en audiofragmenten nemen de leerlingen mee naar de periode van de jagers en boeren, de middeleeuwen of de industriële revolutie. Ze zien hoe mensen vroeger terpen bouwden tegen het water of via welke route de VOC-schepen naar Oost-Indië voeren, ontdekken wat er vroeger anders was dan nu. Én wat nog hetzelfde is!
Ivar en Rita
In elk thema maken de leerlingen kennis met een leeftijdgenoot, zoals Ivar die in de tijd van jagers en boeren leeft, of Rita die in de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam woont. Aan de hand van deze hoofdpersonen ontdekken ze hoe het was om in die periode te leven. Ivar leert hen wat je met vuursteen kunt doen, Rita neemt ze mee de schuilkelder in. In groep 5 en 6 gaan de leerlingen op reis met een leeftijdsgenoot, in groep 7 en 8 met een volwassene.
Tijdzaken in de basis
- gebruik van eenvoudige historische bronnen en onderzoeken
- opgebouwd volgens de tien tijdvakken van de commissie De Rooij
- in de tien tijdvakken zijn de 50 vensters van de canon van Nederland (de commissie Van Oostrom) geïntegreerd
- de tien tijdvakken komen allemaal twee keer aan bod
- in groep 5 en 6 vanuit Nederlands perspectief
- in groep 7 en 8 vanuit Europees of mondiaal perspectief
- in groep 5 en 6 leren kinderen wat iets is en hoe het heet of werkt
- in groep 7 en 8 staat het inzicht centraal
Verleden en heden verbinden
Tijdzaken laat leerlingen niet alleen kennismaken met onze geschiedenis, maar brengt hen ook historisch besef bij. Ook actuele zaken die een link met geschiedenis hebben, komen aan bod. Ze leren dat het verleden invloed heeft op hun eigen leven nu.
Tijdbalk
De tijdbalk speelt een hele belangrijke rol bij het ontwikkelen van historisch besef. Met de tijdbalk kunnen leerlingen gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen in de tijd plaatsen en ordenen, waardoor ze inzicht in chronologie ontwikkelen. Het gaat hierbij niet alleen om jaartallen, maar ook om de vraag hoe ver of hoe dichtbij de geschiedenis is.