Vakgroep

Geschiedenis

Revisie

in 2024

Groep

5 t/m 8

Waardering

Gebruik

38% van de aangesloten scholen

Venster op Nederland

Venster op Nederland is een eigentijdse geschiedenismethode voor het christelijk onderwijs en vertelt de geschiedenis van ons land en de mensen die er gewoond hebben. Op aantrekkelijke wijze komt de geschiedenis voor kinderen tot leven. Ze kijken als betrokken toeschouwers door de vensters van de geschiedenis en stappen samen met de leerkracht in een periode uit de vaderlandse geschiedenis. Door middel van maken ze kennis met authentieke gebeurtenissen, personen, voorwerpen en leren dat geschiedenis persoonlijk zin en betekenis heeft. Dat is wat kinderen boeit en ze laat ervaren dat ze onderdeel uitmaken van verleden, heden en toekomst.

De methode sluit aan op de tien tijdvakken met de bijbehorende kenmerkende aspecten en de vensters van de Canon.
In groep 5 werkt de methode vanuit het heden terug naar het verleden.
Vanaf groep 6 tot en met 8 is de methode chronologisch opgebouwd en stimuleert daarmee de ontwikkeling van tijdsbesef als één van de basisprincipes voor geschiedenisonderwijs.
Naast de basisstof biedt de methode verschillende mogelijkheden voor verdieping en differentiatie. Het gebruik van authentieke bronnen, een digitale beeldbank en een transparante opzet van toetsing maken de methode compleet.

Methode ontwikkelaar

Royal Jongbloed Groen educatief

Uitvoering

papier en digitaal

Reviews

38% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Venster op Nederland bij Geschiedenis. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,9 sterren.

Venster op Nederland vraagt ons inziens nogal wat van de leerkracht. Naast de gegeven lesstof hebben we inmiddels ook heel wat eigen materiaal verzameld!
De methode wordt wat saai gevonden. We vullen het aan met eigen vertellingen.
Vervangen: 1 aug 2023 groep 6, 7. Vervangen: 1 aug 2024: greop 5, 8, 4.
Jammer dat vaderlandse en kerkgeschiedenis niet verweven zijn. Wel mooi hoe kinderen meegenomen worden in de geschiedenis door vraagstelling en verwerking.
Een degelijke reformatorische methode die aan de volle breedte van het vak rechtdoet. Wel erg uitgebreid. Het dikke werkboek kan leerlingen de moed doen ontnemen. Vandaag de dag doen we veel digitaal, dat heeft deze methode nog niet.

Meer leermiddelen

Argus Clou Geschiedenis

Geschiedenis

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 3 jaar (2027)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 1% van de scholen

Brandaan

Geschiedenis

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 1 jaar (2025)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 9% van de scholen

Tijdzaken (Zaken van Zwijsen)

Geschiedenis

3,5
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 2 jaar (2026)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 4% van de scholen
Meer Geschiedenis leermiddelen