Venster op Nederland
Venster op Nederland is een eigentijdse geschiedenismethode voor het christelijk onderwijs en vertelt de geschiedenis van ons land en de mensen die er gewoond hebben. Op aantrekkelijke wijze komt de geschiedenis voor kinderen tot leven. Ze kijken als betrokken toeschouwers door de vensters van de geschiedenis en stappen samen met de leerkracht in een periode uit de vaderlandse geschiedenis. Door middel van maken ze kennis met authentieke gebeurtenissen, personen, voorwerpen en leren dat geschiedenis persoonlijk zin en betekenis heeft. Dat is wat kinderen boeit en ze laat ervaren dat ze onderdeel uitmaken van verleden, heden en toekomst.
De methode sluit aan op de tien tijdvakken met de bijbehorende kenmerkende aspecten en de vensters van de Canon.
In groep 5 werkt de methode vanuit het heden terug naar het verleden.
Vanaf groep 6 tot en met 8 is de methode chronologisch opgebouwd en stimuleert daarmee de ontwikkeling van tijdsbesef als één van de basisprincipes voor geschiedenisonderwijs.
Naast de basisstof biedt de methode verschillende mogelijkheden voor verdieping en differentiatie. Het gebruik van authentieke bronnen, een digitale beeldbank en een transparante opzet van toetsing maken de methode compleet.
Methode ontwikkelaar
Royal Jongbloed Groen educatief
Website
Uitvoering
papier en digitaal
Reviews
33% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Venster op Nederland bij Geschiedenis. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,9 sterren.