Vakgroep

Rekenen

Revisie

over 5 jaar (2029)

Groep

4 t/m 8

Waardering

Gebruik

26% van de aangesloten scholen

Wereld in Getallen

De vernieuwende methode De wereld in getallen bouwt voort op de goede resultaten en duizenden positieve gebruikerservaringen van leerkrachten. Bovendien is de methode verrijkt met de laatste didactische inzichten en resultaten van wetenschappelijk onderzoek, uiteraard vertaald naar de praktijk in de klas.

De nieuwe editie van De wereld in getallen is een hybride methode: dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. Je kunt per klas een keuze maken uit de papieren of digitale variant en deze keuze desgewenst elk schooljaar wijzigen.

De wereld in getallen biedt een goede balans tussen begrip, veel oefenen en verbinding met de realiteit. Dit noemt Malmberg ‘evenwichtig rekenen’. Er wordt niet gekozen voor puur traditioneel of realistisch rekenen, maar nemen de sterke elementen uit beide rekendidactieken samen.

 

Rekenen in context

Het vlot en vaardig kunnen uitrekenen van kale sommen is een belangrijk onderdeel, maar rekenen is meer dan dat. Het gaat ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. En het is van belang om te begrijpen. Welke som past bij een situatie? Wat betekenen getallen in die som? En wat betekent het antwoord? Functionele gecijferdheid bereik je pas met aandacht voor al deze aspecten. En dat is het belangrijkste doel van ons rekenonderwijs.

Methode ontwikkelaar

Malmberg

Website

www.malmberg.nl

Uitvoering

papier en digitaal

Reviews

26% van de aangesloten scholen bij de SLRO gebruikt Wereld in Getallen bij Rekenen. Gemiddeld geven zij als waarderingscijfer 3,9 sterren.

We gebruiken sinds kort WIG 5
vanaf 4 volledig digitaal, 3 op papier. goede methode WIG 5, doen wel zelf iets met hoofdrekenen
WIG 5 is gefaseerd ingevoerd, alle groepen zijn heel positief over de inhoud. Mooie opbouw. Sluit beter aan bij de Citodoelen. Veel ruimte voor differentiatie. In groep 3 is het instapniveau erg hoog. Doelen worden te weinig herhaald en er zijn teveel lessen voor een schooljaar.
Didactisch sterk. WIG 5 duidelijk verbeterd t.o.v. WIG 4. We werken in bovenbouw met digitale versie. Adaptief en controle van begrip mogelijkheden voor leerkracht. Verhaaltjessommen zou meer aandacht mogen krijgen.
Methode die structureel goede differentiatie aanbiedt en een goed geïntegreerde digitale leerlijn erbij heeft.

Meer leermiddelen

Pluspunt

Rekenen

4
Uitvoering: papier en digitaal
Revisie: over 3 jaar (2027)
Groep: 3 t/m 8
Gebruik: 16% van de scholen

Nieuwsrekenen

Rekenen

4
Uitvoering: volledig digitaal
Revisie: over 4 jaar (2028)
Groep: 4 t/m 8
Gebruik: 1% van de scholen
Meer Rekenen leermiddelen