Zie eens
Zie eens is een methode sociaal emotionele ontwikkeling en bestaat uit een lessenreeks per leerjaar gebaseerd op de SLO doelen Sociaal Emotionele Ontwikkeling.
Zie eens is het gereedschap dat scholen ondersteunt onderwijs zo sterk te maken dat elke leerling wordt bereikt.
De leerlingen worden uitgenodigd om voorkeuren in samenwerking en communicatie, motivatie en stress te verkennen en in zichzelf te herkennen.
De leerkracht begeleidt en observeert dit proces daarbij geholpen door gerichte opdrachten die helpen duiden en een bron zijn voor het bepalen van de juiste aanpak.
Leerkrachten werken onderling en met hun leerlingen aan een gemeenschappelijke taal waarbij zij de ander (h)erkennen en uitnodigen contact te maken en samen het juiste te doen.
Onderwerpen
- Gewetensvorming
- Burgerschap; weloverwogen kiezen
- Zelf inzicht; conflicten hanteren; verantwoordelijkheid nemen
- Samenwerken; gevoelens hanteren; impulscontrole; doelgericht gedrag
- Omgevingsvoorkeur vaststellen: Alleen; een-op-een; in een groep; van groep naar groep
- Gevoelens; kwaliteiten; beeld van mezelf
- “Je bent wie je bent, en vooral ben je jezelf.”
Per schooljaar biedt Zie eens 10 lessen, inclusief observatie-opdrachten en lessuggesties.
Materiaal Groep 1/2
- Handleiding Zie eens
- Kaartenset ‘PCM in jouw klas’
Materiaal Groep 3/4/5
- Handleiding Zie eens
- Kaartenset ‘PCM in jouw klas’*
- Werkschrift per leerling
Materiaal Groep 6/7/8
- Handleiding Zie eens
- Kaartenset ‘PCM in jouw klas’*
- Kaartenset ‘Wij en onze klas’**
- Werkschrift per leerling
*De kaartenset ‘PCM in jouw klas’ bestaat uit 96 kaarten: achtergrondinformatie over psychologische behoefte, perceptie, persoonlijkheidsaspecten, distressgedrag en interessante interventies voor elk van de persoonlijkheidstypen. Er zijn 20 opdrachten: introductie met een meester Korneel verhaal; kern waarbij de leerling ‘leert en zelfinzicht opdoet; afsluiting met ‘wij-opdrachten.
**De kaartenset ‘Wij en onze klas’ bestaat uit 124 ontdekkaarten: Wat motiveert mij? Hoe reageer ik? Hoe leer ik? Hoe ziet mijn gedrag eruit op een minder goede dag? Hoe werk ik graag samen? En meer.